Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Lóerő

2010.08.10

Gépek, autók erejének mértékéül alkalmazzák már régóta. A legtöbb autótulajdonos el is hiszi, hogy imádott járgányát ennyi meg ennyi ló ereje mozgatja.

Hát nem éppen.

A gép erejének lóerőben való mérése a skót James Watt ötlete volt, hogy friss sütetű gőzgépét közérthetőbbé tegye. Emberek a tizennyolcadik században a ló munkaerejében gondolkodtak, ezért kínálkozott a gép munkavégzéséhez alkalmas mértékül. Számításaihoz Watt kilátogatott a londoni sörfőzdékbe, és a testes söröslovak munkáját vizsgálva jutott egy szerinte használható átlagértékhez.

Ez lett volna a valóságos lóerő, Watt azonban (ki tudja miért?) meggondolta a dolgot, és értékét a másfélszeresével szorozta, így jutott azóta is használatos végeredményéhez:

33 000 font / láb / perchez

(vagyis ahhoz az erőhöz, amely 33 000 fontot továbbít egylábnyira egy percen belül)

Állítólag az vezette, hogy "szűken becsülje gőzgépeinek teljesítményét". Így 1 tíz lóerős gépére tizenöt sörös ló erejével számolt. Éppen nem dicsekedett,  inkább kellemes meglepetést okozott.

Számításait szinte az első pillanattól fogva támadták. "Meghökkentően tudománytalan mértékegységet" láttak benne – mégis megmaradt máig, talán éppen azért, mert az új autótulajdonosok nem tekintik a számítás apró pontatlanságát.

Fontos, hogy büszkeségük hatalmát a lovak ereje szemléltesse.

 
 

 

Profilkép



Utolsó kép




Archívum

Naptár
<< November / 2016 >>


Statisztika

Online: 4
Összes: 608808
Hónap: 3688
Nap: 113